Unwell dokument a osobní dojmy

01.09.2020

Stejně jako mnoho dalších kolegyň aromaterapeutek jsem zhlédla dokument z Netflixu (Un)well. Konkrétně na doporučení Hanky Tisserand. Byla jsem hodně zvědavá na to, jak bude dokument natočený a zda bude vyvážený. Za sebe musím říci, že se mi líbil, ale mohl být delší. Dlouhodobě upozorňuji na MLM prodejce, kteří vydělávají na prodeji esenciálních olejů. Rekrutují další a další prodejce, protože každému se líbí vidina lehce získaných peněz prakticky za nic. Silně neetické prostředí MLM, které je úzce provázáno s brainwashingem a sektářským smýšlením, se mi osobně neuvěřitelně hnusí.

A to říkám jako člověk, který měl registrace ve dvou kosmetických firmách a další, která prodávala potravinové doplňky, ale akorát jsem si objednávala sama a ty produkty se mi vesele válely nevyužité doma. Naštěstí jsem nikdy nebyla součástí jednotky, která byla tlačená k většímu prodeji a prakticky podporována v závislosti na produktech. Neměla jsem nepřekonatelný obdiv k nějakému guruovi, který si vymyslel tu nebo onu společnost. Vlastně mám celkově štěstí na to, že jsem dost citlivá na manipulaci a díky studiu na teologické fakultě mám osvojení kritické myšlení.

Osobně mám oblíbených více lidí, které sleduji a ty samořejmě nemají v oblibě členové MLM skupin. Co mě opravdu hodně zaráží je to, kolik lékařů spadne do MLM pasti a začnou prodávat a doporučovat esenciální oleje naprosto šílenými způsoby, i když znají fyziologii člověka a měli by mít jakési normální znalosti chemie. Nevím, čím to je, ale poměrně dost mě to znepokojuje. Jeden takový byl přímo v dokumentu, jmenovat ho nebudu, říká si Dr., ale doktorem není, je to člověk s chiropraktickou licencí.

Nemá nikde vystudovanou aromaterapii, prostě je to šmelinář s esenciálními oleji, který stříká do obličejů svých malých dětí rozprašovačem vodu s mátou peprnou a hřebíčkem (sic) a prodává knihy, které napsal spolu se svojí ženou, plné šílených rad, jak používat esenciální oleje. Její jediná kvalifikace na práci s esenciálními oleji je "boží požehnání" a to, že vyhrála titul Miss v nějaké lokální verzi této soutěže. Blog těchto dvou sleduji také, i když patří mezi sbírku odstrašujících případů, které by se daly shrnout do díla: "Tisíc příkladů, jak nepoužívat esenciální oleje." Co mě dále na dokumentu zarazilo, byla aplikace esenciálních olejů na ručník, který si pak dával nemocniční pacient na tvář. Překvapilo mě, že sestra, která toto použití doporučovala, byla certifikovaná klinická aromaterapeutka.

Potěšilo mě, že v dokumentu mluvila moje učitelka chemie esenciálních olejů Jo Bowes. Jo si velmi vážím a prošla jsem si jejími hodinami na Tisserand Institutu. Velmi přesně řekla, že nemáme dost informací o tom, že esenciální oleje dokáží něco přímo vyléčit (například rakovinu). Mohou snižovat úzkosti, eliminovat bolest anebo pracovat s hormonální hladinou, ale určitě není ideální ptvrdit, že vás zbaví nádoru nebo vyléčí dítě z autismu (i když mohou pomoci autistickým dětem žít kvalitnější život). To ale lidi z MLM rybníčku netrápí. Ti vám doporučí kapat esenciální oleje do všeho možného, používat je klidně celý den od rána do noci, jíst je jako prevenci, kapat si je do pračky, dělat si s nimi domácí čističe, vařit s nimi. Všechno to ale nevede k tomu, abyste se cítili líp, je to o navyšování spotřeby a zbytečném plýtvání přírodními zdroji.

Velmi se mi líbil konec dokumentu, kde mluvila naše stará známá Stacey Hauka, která byla součástí jednou z dvou MLM společností, působící nejen v Americe, ale celosvětově. Stacey veřejně mluví o nebezpečnosti používání esenciálních olejů laiky. Sama na nich jela prakticky bez přestávky, jedla je v kapsli několikrát denně, kapala si je všude možně, aplikovala si je neředěné na tělo. Vypěstovala si poměrně slušnou alergii. Její tělo se začalo silně bránit a prakticky jí selhal imunitní systém. MLM prodejci prodávají, doporučují, ale je jim jedno, jestli někomu ublíží. Jde jim o čistý prodej a navyšování zisku.

Pokud upozorňujete na ne zrovna dobré praktiky prodejců MLM a jejich doporučení, tak se Vám dostane odpovědi, že proč neužívat EO vnitřně, když se používají v potravinářském průmyslu. Některé ano, ale jsou v něm velmi pečlivě hlídané koncentrace. A ty EO musí být pod potravinářskou legislativou. Ne, že si je prostě jenom tak někde koupím z katalogu a budu je do sebe lít, jak se mi zamane, protože se jimi ochucují potraviny. Ty EO, které jsou používané v potravinářství mají třeba snížený obsah určité látky v chemickém profilu, aby se tak mohly použít.

Ty, které si kupujeme v ČR a SR mají plnou procentuální palbu zastoupení aromatických molekul. Prostě jiná země, jiná legislativa a jiná práce s esenciálními oleji. Esenciální oleje nejsou všechny stejné, mají různá rizika, o kterých je potřeba řádně informovat. Ne se honit za co největšími prodeji. Bez jakékoli zodpovědnosti za zdraví nebo dokonce život druhého. Kromě toho, že je to značně neetické, klinická aromaterapie takhle prostě nefunguje.

Aromaterapeut sice používá ve své praxi preferovanou značku esenciálních olejů, ale nikdy vás nenutí, abyste si ji kupovali. Nestaví své kurzy na tom, že si jako nutnost k jejich absolvování musíte koupit sadu difuzéru a esenciálních olejů za několik tisíc korun. Neláká vás, abyste se přidali do jeho prodejní skupiny. Pokud jdete na kurz tváří v tvář, nechá vás si namíchat produkt ze svých vlastních zásob. V případě potřeby vám poradí více možných značek, které jsou efektivní a jsou ověřené bio certifikačními orgány, takže máte jistotu jejich čistoty (že neobsahují stopy GMO atd.). A vyjdou vás daleko levněji než ty z katalogů, s pochybnými informacemi o jejich používání.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky