Jak se vaří a používá pravoslavné myro
Myro je východní obdobou svatého oleje, v římsko-katolickém prostředí známého jako křižmo. Používá se k udělení svátosti myropomazání (biřmování), která se v pravoslaví udílí při křtu dětí či dospělých. A také slouží ke sjednocení římsko-katolického věřícího při konvertu do pravoslaví. Jedná se o způsob předávání "pečetě Ducha Svatého". V prvních letech křesťanství bylo prováděno vkládání rukou apoštolů. Při rozšiřování počtu křesťanů ale nebylo fyzicky možné, aby apoštolové cestovali velké vzdálenosti a proto se zavedlo myropomazání věřících. Navazuje také na starozákonní praxi. Mojžíš dostal od Hospodina konkrétní instrukce k přípravě svatého oleje pomazání (Ex 30, 22-25).
Myro má Podstatnou roli také při svěcení nového oltáře. Myro se vaří většinou jednou za deset let, v případě potřeby častěji a jeho příprava je časově i duchovně náročná. Vařit svatý olej má právo každá autokefální církev (Má vlastní samosprávu, rozhoduje o vnitřních věcech, nepatří pod žádný ze sedmi patriarchátů). Díky celkové náročnosti přípravy myra, co se týče času i surovin ale menší autokefální církve, jako je třeba naše česko-slovenská, berou svatý olej z velkých patriarchátů. Naše církev má v Tomusu, kterým získala samostatnost od Konstantinopolského patriarchátu zahrnutou povinnost brát myro z Konstantinopole. Toto pravidlo se v praxi moc nedodržuje a podle momentální potřeby se zásoba bere také z Ruska.
Rozdíl mezi ruským a konstantinopolským myrem je v hustotě, barvě, vůni, protože patriarcháty používají trochu jiné ingredience. Každý z patriarchátů má svojeho experta na vaření myra. Ten střeží receptury a dohlíží na celkový postup jeho přípravy. Tradičně se myro vaří v prvních tří dnů Svatého týdne. Biskupové, kněží, i laici, kteří se vaření účastní, prošli postním obdobím. Podle tradice pochází myro od Myronosic, které ho připravily, aby šly pomazat do hrobu mrtvého Krista. Vůbec nejstarší dochovaný recept na přípravu Svatého oleje pochází z 8. století. Podrobnosti o tom, jak se tehdy myro konkrétně světilo, ale neexistují.
Relevantní informace o svěcení nacházíme u Hyppolyta, dnešní obřad se odvíjí od Velkého Evlogionu (obřadní příručky pro kněží). Dnešní Myro obsahuje typické ingredience, uváděné v knize Exodus a žalmech. V případě Konstantinopolského patriarchátu čítá seznam celkem vonných 57 složek a připravuje se z olivového oleje. Na začátku vaření myra po ukončení doxologie (chvalořečení) na Palmovou (Květnou) neděli požehná patriarcha (nebo místní metropolita samosprávné církve) parfumerovi a jeho pomocníkům. Ti jsou zodpovědní za přípravu myra. Patriarcha následně obleče parfumera do bílé hedvábné zástěry.
Na Velké pondělí na závěr Liturgie předem posvěcených Darů (v půstu se neslouží přes týden liturgie s obětováním svatých Tajin) požehná patriarcha kotle, v kterých se bude vařit myro. Poté následuje požehnání vody, kterou se následně posvětí předměty, ingredience i samotné kotle, využívané k přípravě myra. Poté zapálí svícemi v trikiru (svícen, kterým žehná biskup lidu při liturgii) zbytky starých nebo zničených ikon, které slouží smíchané s dalším dřevem jako topný materiál v kotlích. Následuje čtení z Evangelií, které začne patriarcha, pokračují v něm přítomní vyšší hierarchové (biskupové), duchovenstvo patriarchálního soudu a další duchovní. Tito spolu budou dlít na modlitbách celkem tři dny. Od Velkého pondělí, do Veliké středy.
Na Velké úterý se po službě předem posvěcených Darů zpívá malý kánon k Přesvaté Bohorici, vzpomínají se všichni, kdo se podíleli na dodání surovin, peněžními dary nebo jinou účastí na přípravě svatého oleje. Na Velkou a Svatou středu taktéž po ukončení liturgie předem posvěcených Darů patriarcha vlije do kotlů růžový olej, pižmo a další vonné oleje. Vaření myra je hotovo na konci dne.
Po odsloužení jitřní bohoslužby na Veliký (Zelený) čtvrtek se koná samotné svěcení myra v prostorách patriarchálního chrámu. Patriarcha vnese alabastrovou vázu, která obsahuje již posvěcené myro z minulého svěcení, druhý nejvýše postavený hierarcha nese dosud neposvěcený, nový svatý olej. Dalších 20 hierarchů nese malé stříbrné nádoby, obsahující nový svatý olej, určený k posvěcení. 24 archimandritů (představených mužských klášterů) ve dvojicích nese velké stříbrné nádoby s neposvěceným myrem. Na závěr Božské liturgie přítomní klečí a patriarcha posvěcuje myro. Při svěcení myra slouží pouze biskupové, kněží jsou vynecháni.
Ingredience pro vaření myra Konstantinopolského patriarchátu jsou například:
Olivový olej
Divoký nard
Červené víno
Muškátový květ
Růžový extrakt
Terebinth Laricea
Masticha
Ořechový olej
Bílá pryskyřice
Pryskyřice Badam pisin
Majoránka
Květy Petrklíče
Ladanum (Konopice široká)
Aloe
Nard indický
Dlouhý pepř
Libanonské kadidlo
Muškátový oříšek
Motýlovec věncový (květy)
Skořicovník Tamala
Andělika
Řecké seno
Styrax extrakt
Helenium
Myrha
Černý pepř
Puškvorec
Šafrán
Kardamom
Hřebíček
Ambra
Seznam není úplný :D